בעלי חיים בספרות ילדים . למה?

האם שאלתם את עצמכם למה ספרי הפעוטות והילדים רוויים בגיבורים שהם בעלי-חיים?

אם נתבונן בספרים שאנו קונים לילדינו נמצא ברובם חיות. בספרים אלו נמצא דגש על הקשר שבין הילדים לבעלי החיים, בעיקר בעלי חיים בייתיים, חיות מחמד כמו כלב וחתול. מפגשים בין הילדים ובע"ח מעוררים אהבה ממבט ראשון, אהבה למגע ראשון. סופרת הילדים מרים רות כותבת "נוצרת קרבה פיזית, מתעוררים הרגשות חמלה ורחמים. התוצאה: ילדים מאמצים חיה כבת טיפוחים. הילד הסקרן מנסה לפענח את התנהגותה של החיה". (מתוך ספרות ילדים ונוער י"ב (א) 1985).

ואלו הן מקצת מהדוגמאות: איה פלוטו מאת לאה גולדברג, שמוליקיפוד מאת כוש, שומדי הארנב של יהונתן גפן בספרו "סיפורים שענת אוהבת במיוחד", מיץ פטל מאת חיה שנהב (ארנב), הברווזון המכוער מאת אנדרסן, הזחל הרעב מאת אריק קארל, אריה הספרייה מאת מישל קנודסן, פו הדוב מאת א"א מילן, מכתבים מפליקס ועוד רבים.

אף הספרים לפעוטות מעוטרים בחיות שאפשר ללטף את פרוותם ולשמוע ציוצם וקולם. וכמובן שירי הילדים גם הם על חיות: כושי כלב קט, השפן הקטן, הי הו היפו (היפופותם), רוץ בן סוסי וקן לציפור של ביאליק ועוד.

מה יש בהן, בחיות, שמדבר על ליבם של התינוקות והילדים?

ההתעניינות הראשונית בבעלי-חיים קשורה ליחס הטבעי של התינוק לעולם החי. הזיקה לבע"ח מקורה בהוויה הטבעית הקדומה שלנו, ביחס שלנו לטבע.

בע"ח בשונה מחפצים משדרים רגשות ותחושות. בע"ח מביעים חום ואהבה ומעוררים את הרגש בילד.

החיות מספקות לבני האדם צרכים שונים כמו: סקרנות, דימיון, הצורך בהזדהות, צורך בשייכות ואהבה, הצורך בביטחון, בהומור ועוד.

(ראו מאמר בנושא "ספרות-ילדים הממוקדת בבעלי-חיים" מאת ד"ר שרה האופטמן).

כאשר לילד יש כלב הוא יכול "בעזרתו" לרכוש מיומנות של אחריות. לתת לו אוכל, לטייל איתו, לתת לו אהבה ע"י ליטופים ויחס חם, לשמור עליו שלא יאבד. הכלב מקנה תחושה של ביטחון עצמי ושייכות.

וכל זה אין בחפצים, בעולם הדומם.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

מצורפות שתי כתבות בנושא הקשר בין בני האדם לבעל חיים:

חיות מהאגדות/אורלי נעמה אלקריב מתוך אתר YNET

קשר ילדים בעלי חיים מתוך אתר "חיות וחברה"

מודעות פרסומת

%d בלוגרים אהבו את זה: