הספר "דיאלוג עם ילדים" מאת ד"ר עדנה כצנלסון

את הספר רכשתי לאחר שעיינתי היטב בתוכן העניינים  (כיאה למיידענית/ספרנית…) והוא נראה לי מקיף מגוון רחב של נושאים מגיל אפס ועד לגיל ההתבגרות.  על מומחיות המחברת בתחום (פסיכולוגית קלינית, חינוכית והתפתחותית), ד"ר עדנה כצנלסון, שמעתי וגם יצא לי לראות אותה אצלי בספרייה באוניברסיטה כמה פעמים.  זה לא ספר בורקס או חובבני. זהו ספר רציני, מחקרי, מקיף.

לפני שהחלטתי להמליץ לכם בחום על הספר, קראתי ברשת כל מיני התיחסויות לגביו. אני רוצה להתייחס לביקורת שקראתי ב- YNET על הספר מאת עדי אהרוני. הוא בהחלט משבח את הספר ואת המחברת שמנתחת כמעט כל סיטואציה אפשרית בחיי ילדים והוריהם מהגיל הרך ועד ההתבגרות אבל הוא טוען שהיא מתיימרת לתת "פתרונות" ..בדמות הדיאלוג". דעתו היא שהמחברת מנסה להפוך אותנו למושלמים אם רק נדע לשוחח נכון…

מקריאה של הספר, לא את כולו כמובן, רק בחלקו ורק חלקים מסוימיים שרלוונטים לגיל הרך של בני ולנושאים שעיניינו אותי,  לא חשתי שד"ר עדנה כצנלסון מנסה ליצור הורה מושלם והטוב ביותר עלי אדמות.   היא בהחלט מנסה, כפסיכולוגית, מעבר לדיאלוג טוב, שנבין את עמדתו של הילד.  שיהיה בידינו המידע כיצד הילד תופס את המצב ולא איך אנחנו תופסים אותו.  אם יש דבר שבו לא עושים תואר זה בהורות ויש הרבה מה ללמוד.   אפילו אני שכל חיי עזרתי לחברותיי (שהתחתנו בגיל צעיר) עם ילדיהם והייתי מצויינת איתם בגלל האהבה העצומה שלי לגיל הרך – חשבתי שאני יודעת הכל.  אני לא.   אנחנו כמבוגרים מנתחים את הסיטואציות מנקודת מבטינו ומבלי להבין הרבה איך הקטנים חושבים באמת.  והספר הזה ושכמותו מאירים לי בכל פעם מחדש זוית נוספת של הבנה, תובנה וחוכמה.

נוסף על כך, בצידו האחורי של הספר כתוב שהספר …מציע אפשרויות מגוונות לפירוש הקשר (עם הילד)…להבנתו ולתגובה אליו.   לא מצויינת המילה פיתרון.

אין כוונת המחברת שנלמד את הספר בע"פ ונגיב לפי הוראות התפעול שלה, אלא באמת לכוון את הקשב של המבוגרים לצרכים של הילד.

אני זוכרת מלימודיי באוניברסיטה בקורסים העוסקים בספרות ילדים, המרצה תמיד הדגישה שספרים טובים באמת-  לא נותנים "פיתרון".  אלא קודם כל הבנה לילד ולסיטואציה הספציפית  ודרכים שונות להתמודדות.  כמו שיש ילדים שונים.

לפניכם חלק מראשי הפרקים בספר: יחסי אחים, טראומה, גירושים, הקשר עם סבא וסבתא, תאומים, זמנים מודרניים, גבולות, פרידות, פחדים, השכבה ושינה, חינוך לניקיון ועוד הרבה נושאים שידברו על ליבכם.

קריאה טובה שתהיה לכם והרבה סבלנות והבנה.

כתיבת תגובה

